Siden september 09

torsdag 27. mai 2010

Bartelønn

I disse dager foregår det lønnsforhandlinger igjen. Og også i år kreves det likelønn. Ja, for hvorfor skal kvinnedominerte yrker ( les: sykepleiere) tjene 100 000 mindre enn menn med like lang utdannelse?
Kanskje fordi vi har så veldig lettjente penger i sykepleier-yrket, vi gjør jo ikke annet enn å sitte på rumpa og drikke kaffe og sette en sprøyte en gang i blandt..




For all del, jeg stortrives i jobben min - jeg visste fra jeg var ganske lita at det var sjukskøterska jeg ville bli. Og lønna vår er jo ikke så dårlig, meeeeen i sammenligning med andre er den ikke noe å skryte av. Skulle menn med dress og koffert (OG BART) jobba like ugunstig som oss i pleieyrket ville det nok blitt ropt høyere. 
Vi jobber mandag til søndag, dag, kveld og natt, vanlige dager og knallrøde dager.
Frivillig valg av yrket- ja det er det. Men ei lønn på nivå med andre i yrker hvor det jobbes 8-16 mandag til fredag syns jeg vi har gjort oss fortjent til. Selv om jobben som sykepleier gir meg mer enn bare ei lønn og selv om jeg overhodet ikke kunne tenke meg å sitte foran en pc hele dagen på et kontor så jatakk til bedre lønn.

JA TIL LIKELØNN!  

vikarierende helseminister
post signature

0 kommentarer:

Verdens beste Norfolk: Shira

Verdens beste Norfolk: Shira